Bir Reis Çelik Filmi; LAL GECE

37c2bc135eadc74df254fbec6d341e6d

Film Adı: Lal Gece

Yönetmen: Reis Çelik

Senaryo: Reis Çelik

Oyuncular: İlyas Salman - Dilan Aksüt

Film Süresi: 91 dakika

 

Reis Çelik'in son filmi 2011 yılında Ardahan'da çekildi. Bundan önceki; Işıklar Sönmesin, Hoş- çakal Yarın, İnat Hikayeleri ve Mülteci filmle- rinden daha başarılı. 62. Berlin Film Festivali Kristal Ayı ödülünü aldı. 38.Würzburg Film Festivali En İyi Film ödülünü aldı. 17. Nurn- berg Film Festivali En İyi film, En İyi Erkek Oyuncu ve En İyi Kadın Oyuncu ödülünü aldı. 19. Adana Altın Koza Film festivali En İyi Er- kek Oyuncu ödülünü aldı. 49. Antalya Altın Portakal Film Festivalin'de İlyas Salman'a onur ödülü verildi. Bana göre yılın en iyi filmi. Ti- yatro estetiği ile çekilmiş bir solukta izlenen bir gerilim filmi. Başroldeki oyuncular İlyas Salman ve Dilan Aksüt olağanüstü başarılı. Se- naryo, kamera, kurgu, herşeyiyle mükemmel. Büyük bir sinema olayı, bir başyapıt. Filmi sey- retmeden önce seyircinin ortak kanısı, çocuk gelin dramı izleyeceğiz. Ancak film çok farklı bir bakış açısı ile çevrilmiş ve beklentimizin dışında yaşlı adamın dramı çok daha dikkat çe- kiyor ve dengeleri alt üst ediyor.

 

Film tek bir gecede geçiyor. Gerdek gecesi. Bir tarafta 60-65 yaşlarında bir damat. Annesi 13- 14 yaşlarında bir çocuk gelin olarak evlendiril- miş. Amcasının telkiniyle 16 yaşlarında namus yüzünden öz annesini öldürmüş.

 

Hapse girip çıkmış. Aynı amca ona yine tel- kinle bir de kan davası cinayeti işletmiş. Ömrü hapishanelerde geçmiş. Yeniden çıkınca yine amcasının telkiniyle karşı tarafın kızıyla evlen- dirilerek olayın çözülmesi isteniyor. Kısacası yaşanmamış bir ömrü yaşamış. Keşkelerle, piş- manlıklarla dolu her an silahına sarılabilecek korkular içinde bir insan. Diğer tarafta 13-14 yaşlarında bir gelin. "Buraya beyaz gelinliğinle geldin beyaz kefeninle çıkacaksın, kocan söv- se de, dövse de bu senin evin, daima ona itaat edeceksin" gibi telkinlerde kendi rızası hiç alın- madan yaşlı bir erkekle evlendirilmiş bir çocuk gelin. Devamlı sigara içen, korkup silahına sa- rılan yaşlı bir adamın yanında ağzına şekerleri birer birer alıp, oyundan başka birşey düşüne- meyen çocukluğu bir düğünle başka bir yere çevrilen bir çocuk. Filmin 1. Bölümü: Anadolu düğünü. Oyuncular Ardahan Halkı. Erkekler ayrı, kadınlar ayrı. Silahlar sıkılıyor. Davulllar çalıyor. Filmin bu bölümünde damadı ve özel- likle gelini göremiyoruz.

 

67702-640x480-100-0-634814256180000000-thumbFilmin 2. Bölümü: Gerdek Gecesi. Yukarıda tanımladığımız, damat ve gelinin inanılmaz inceliklerle anlatılan gerilimli gerdek gecesi. Sanki çok heyecanlı bir boks maçı. Gelin bir türlü kaldırmadığı duvağıyla, adeta duvağın içine yerleştirilmiş kamerayla seyirciyi oyalı- yor. Duvağını kaldırdığı an oyun başlıyor. Bu bir adamın bir çocukla oynadığı bir oyun değil. Çünkü odada iki çocuk var.Erkek çocuk büyük rolünde. Kız gerçekten çocuk ama erkekten daha büyük. Gelin çocuk, yaşlı damadı parmağında oynatmaya başlıyor. Bu oyun sabaha kadar sürüyor. Oyun dekoru oldukça etkileyici, özenle hazırlanmış bir ger- dek odası. Erkeğin babasının resmi ve resmin gözlerinin örtüyle kapatılması, adamın karı- sına devamlı kızım demesi gibi ince detaylar müthiş.

 

Ve Şahmeran Masalı'nın ters izdüşümü. Erkeğin fiziksel gücünün karşısında kadının küçülmeyi kabul etmemesi, erkek tarafindan yeraltına indirilmesi. Ama... Filmin 3.Bölümü: Tek el tabanca sesi. Bekaretin gidişinin sembo- lü 2 el ateş beklerken, tek el ateş ile biten film. 2 tabanca sesi ile 1 tabanca sesi arasında hiçbir fark yok. Tabanca sesi ile erkeğin ya da kadı- nın ölmesi de hiç önemli değil. Damat kendi- sini vurduktan sonra gelin ne yapacak, her iki durumda da ölü. İki tamamlanmamış hayatın birbiri üstüne yıkılması... Dram üstüne dram...




Sayı 11 (Kasım - Aralık 2012)

Bu yazı 5591 defa okundu.